Ansøgningsfrister
Ansøgere med dansk adgangsgivende eksamen og eventuel supplering:
• Kvote 1: 5. juli kl. 12
• Kvote 2: 15. marts kl. 12
Ansøgere med yderligere dokumentation:
• kvote 1 og kvote 2: 15. marts kl. 12
For at søge ind på pædagogik skal du opfylde det generelle adgangskrav:
Desuden skal du have bestået disse fag:
Ansøgere med dansk adgangsgivende eksamen og eventuel supplering:
• Kvote 1: 5. juli kl. 12
• Kvote 2: 15. marts kl. 12
Ansøgere med yderligere dokumentation:
• kvote 1 og kvote 2: 15. marts kl. 12
Se dine muligheder, hvis du ikke opfylder adgangskravene.
Læs om adgangskrav og supplering
Læs kriterier og søg støtte, hvis du har en diagnose, funktionsnedsættelse, et handicap eller er neurodivergent.
Vær opmærksom, når du søger optagelse som tidligere studerende.
Optagelsestal pædagogik 2025 | |
---|---|
Fordeling i kvote 1 og kvote 2 | 80% / 20% |
Ansøgninger (heraf i kvote 2) | Ansøgningsfrist 5. juli (210) |
Optagelsestal pædagogik 2024 | |
---|---|
Adgangskvotient | 9,2 |
Standby-kvotient | 8,8 |
Optagne | 56 |
Fordeling i kvote 1 og kvote 2 | 80% / 20% |
Ansøgninger (heraf i kvote 2) | 288 (193) |
Aldersgennemsnit | 22,8 |
Juridisk kønsfordeling (cpr. - m/k) | 5% / 95% |
Universitetsuddannelser er opbygget af fagelementer og måles i ECTS-point. Et års studier svarer til 60 ECTS-point.
1. semester | 2. semester |
---|---|
Pædagogikken aktuelt (15 ECTS) | Pædagogisk sociologi og uddannelsessociologi (15 ECTS) |
Pædagogikkens historie (15 ECTS) | Pædagogisk videnskabsteori og forskningsmetode (15 ECTS) |
3. semester | 4. semester |
---|---|
Didaktik og curriculumsociologi (15 ECTS) | Komparativ pædagogik og globalisering (15 ECTS) |
Psykologiske temaer i pædagogikken (15 ECTS) | Pædagogisk forskningspraksis (15 ECTS) |
5. semester | 6. semester |
---|---|
Bachelorprojekt (15 ECTS) | Tilvalg (15 ECTS) |
Tilvalg (15 ECTS) | Tilvalg (15 ECTS) |
Undervisningen på pædagogikstudiet foregår som regel på hold med 25-50 studerende. Undervisningsformen er varieret og består af forelæsninger, studenteroplæg, diskussioner i plenum og gruppearbejde. På flere kurser er der også instruktortimer, hvor en studerende, der er længere på uddannelsen, underviser.
Der er minimum 12 timers undervisning om ugen i de første år, og efterfølgende varierer timetallet afhængigt af, hvilke fag du vælger. Der er en del forberedelse til hver undervisningstime. Når du har 12 timers undervisning om ugen, foregår det meste af din dagligdag med at forberede dig på undervisningen, læse, reflektere over det læste, finde kilder og indsamle materiale. Du kan arbejde alene derhjemme eller på en af universitetets læsesale, eller du kan mødes med din læsegruppe.
På nogle kurser laver du skriveøvelser i løbet af semestret, som skal bestås. På pædagogikstudiet er en skriftlig eksamen altid en hjemmeopgave. En mundtlig eksamen afvikles typisk på baggrund af et skriftligt materiale (en synopse). Du afgrænser emnet, formulerer selv dit eksamensspørgsmål (i samarbejde med underviseren eller vejlederen) og redegør for det til den mundtlige eksamen.
Prøv et uddannelsestjek og bliv klogere på, om du er klar til at læse bacheloruddannelsen i pædagogik. Du kommer igennem 11 spørgsmål om uddannelsen. Husk, at uddannelsestjekket er vejledende - der er ingen rigtige eller forkerte svar.
Bacheloruddannelsen i pædagogik handler om opdragelse, læring, undervisning og uddannelse.
Som studerende på pædagogik tilegner du dig akademiske kompetencer til at beskrive, analysere og vurdere pædagogiske fænomener og problemstillinger. Du arbejder med de videnskabelige pædagogiske teorier og undersøgelsesmetoder og relaterer dem i løbet af studietiden både til teoretiske og empiriske problemstillinger.
Pædagogikfaget henter inspiration fra bl.a. sociologi, antropologi, psykologi og filosofi. Tværfaglighed præger uddannelsen, der med de pædagogiske problemstillinger i centrum giver dig mulighed for at arbejde med komparative og didaktiske perspektiver. Du har mulighed for på et tidligt tidspunkt at specialisere dig inden for et afgrænset pædagogisk område og dermed give dine studier fokus, dybde og perspektiv.
Med bacheloruddannelsen i pædagogik får du direkte adgang til:
Du kan også søge andre kandidatuddannelser, f.eks.:
Se de kandidatuddannelser på KU, denne uddannelse er forhåndsgodkendt til at give adgang til
Med en uddannelse i pædagogik får du videnskabeligt baserede kompetencer, som gør det muligt at undervise i de pædagogiske fag, rådgive i uddannelsesspørgsmål samt udøve konsulentvirksomhed og evaluering af pædagogiske projekter. Du kan fx undervise på professionsbacheloruddannelserne, på pædagog- og læreruddannelserne eller på efteruddannelsesområdet. Der er også mulighed for at arbejde med uddannelsesplanlægning og evaluering eller tilrettelægge projekter i større erhvervsvirksomheder og organisationers afdelinger for medarbejder- og efteruddannelse.
Eksempler på virksomheder, der har ansat kandidater fra pædagogik:
Professionshøjskolen Metropol
Undervisningsministeriet
Nykredit
Københavns Politi
Glostrup Kommune
Hvidovre Hospital
Aalborg Universitet
Københavns Kommune, Socialforvaltningen
Københavns Universitet, Studievejledning
Den forskningsbaserede undervisning på uddannelsen i pædagogik betyder, at dine undervisere beskæftiger sig med den nyeste forskning inden for det område, de underviser i, og at de gennem deres egen forskning skaber ny viden og gennemfører videnskabelige analyser af de pædagogiske problemstillinger.
Forskningen i pædagogik fokuserer på de teoretiske og empiriske studier af opdragelse, læring, undervisning, dannelse og uddannelse. Forskningsprojekterne gennemføres i forskellige institutionelle sammenhænge og relateres både til børne-, unge- og voksenområdet. Forskningen beskæftiger sig med de pædagogiske og uddannelsesmæssige forhold både i en national, nordisk og større international sammenhæng.
De pædagogiske forskningsstrategier udvikles løbende under inspiration af forskningsmetoder fra bl.a. sociologisk, didaktisk, etnografisk, filosofisk og historisk forskning, som du som studerende vil stifte bekendtskab med i løbet af din uddannelse.
Du kan læse mere om konkrete forskningsemner og den aktuelle forskning på instituttets hjemmeside.
Faglig inspiration, socialt samvær og først og fremmest engagement er nogle af de ting, der giver et godt studiemiljø. Forhåbentlig bliver du inspireret til at opsøge nogle af disse muligheder - for det er dig og dit engagement, der er med til at skabe et godt studiemiljø. På Institut for Kommunikation, som pædagogik er en del af, er der mange muligheder for at engagere sig uden for undervisningen.
Pædagogisk fagråd repræsenterer alle studerende ved pædagogik på Københavns Universitet. Fagrådet drøfter uddannelses- og studiemæssige spørgsmål og arbejder for at udvikle og forbedre det faglige såvel som sociale studieliv ved pædagogik. Fagrådet arbejder endvidere på at opstarte et fagblad og arrangere studieture for pædagogikstuderende. Fagrådets medlemmer stammer fra blandede årgange, og alle rådets møder er åbne.
Rødvinsfaglig debataften arrangeres af fagrådet. Her kommer forskellige oplægsholdere på besøg for at fortælle og diskutere pædagogiske felter. På den måde har du som studerende mulighed for at opleve dit fag uden for klasserummet.
Alumneforeningen Kubulus på Københavns Universitet er et mødested og et netværk for nuværende og tidligere studerende. Her kan du fastholde forbindelsen til universitetet, danne nye netværk og deltage i karriereorienterede aktiviteter og sociale events. Du kan også opdatere din viden og deltage i spændende arrangementer, hvor du kan møde nogle af tidens store personligheder.
Studentercaféen, KOMMpasset, deles og drives i fællesskab med studerende fra instituttets andre fag. Caféen sælger til dagligt billig kaffe og kage og tilbyder uformelle rammer for gruppemøder, forberedelse, et spil bordfodbold eller afslapning. Derudover lægger caféen lokaler til fredagsbarer, fester og andre arrangementer i løbet af semesteret.
KOMMs eget bibliotek er del af Det Kgl. Bibliotek og har relevant faglitteratur, printere og scannere. Der er desuden gode læsepladser, hvor du kan forberede dig til undervisning – alene i fred og ro eller sammen med din studiegruppe. Der er også bibliotekarer at spørge, hvis du har brug for hjælp – fx til at bruge databaser og andre digitale ressourcer i forbindelse med opgaveskrivning.
Hvordan er studielivet på resten af Københavns Universitet? Læs om hvad der sker på universitetet, når du ikke har undervisning, find ud af hvor du kan bo, få mere info om SU, studiejob og studierabatter osv.Læs om studielivet på KU
Hvornår skal jeg starte, og hvordan kommer jeg godt i gang med studiet?
Hvis du bliver optaget på uddannelsen, vil du have god tid til at forberede dig på studiestarten. Når du takker ja til studiepladsen, får du besked om alt det, du skal vide om den første tid på din nye uddannelse.
Det er vigtigt at få en god studiestart, så man føler sig sikker og tilpas, når uddannelsen rigtigt går i gang. I uge 35 vil du derfor blive inviteret til en introuge på din uddannelse. Her møder du dine nye medstuderende og kommer godt i gang på studiet både fagligt og socialt.
I introugen vil ældre studerende, også kaldet tutorer, stå for et program sammen med studievejledningen, der klæder dig på til dit studie. I introugen vil der både være fokus på det faglige og det tekniske, men også på det sociale, så du lærer dine medstuderende at kende. Det er ikke obligatorisk at deltage i introugen, men det er en rigtig god idé, da det er med til at give en god start og et godt tilhørsforhold på uddannelsen.
Det er universitetets politik, at alkohol skal holdes helt uden for det sociale og faglige program for nye studerende i dagstimerne.
Undervisningen foregår på Det Humanistiske Fakultet, som ligger på Islands Brygge på Amager. Fakultetet har omkring 8.500 studerende på over 70 bachelor- og kandidatuddannelser og et stort antal tilvalgsprogrammer og kurser inden for efter- og videreuddannelse. Få en rundvisning her:
Mange spørger, om jeg skal være pædagog? Og så må jeg forklare, at jeg ikke tager en uddannelse, som retter sig i samme grad mod praksis. Den er mere teoretisk og handler om opdragelse, udvikling, læring og uddannelse.
Her kan du læse om de forskellige muligheder for at besøge uddannelsen i pædagogik.
Vores studievejledere er klar til at hjælpe dig med dine spørgsmål om f.eks.
Nej, det er ikke en uddannelse, der ruster studerende i at udføre pædagogisk praksis. Uddannelsen giver den studerende et grundlag for at kunne forholde sig til og analysere pædagogisk praksis.
Der indgår psykologiske vinkler på pædagogik på lige fod med sociologiske, filosofiske, antropologiske og historiske vinkler. Det er vigtigt at understrege, at de psykologiske vinkler er udvalgt ud fra en pædagogisk interesse, dvs. at indholdet er pædagogisk psykologi, ligesom sociologien har fokus på pædagogisk sociologi etc. De psykologiske vinkler er således ikke terapeutisk rettede eller behandlerorienterede.
Ja, pædagogik og Københavns Universitet har udvekslingsaftaler med andre universiteter. Derudover er det muligt at lave individuelt udformede udlandsophold.
Gennemsnitsalderen for de studerende er i starten af 20’erne, men der er en jævn aldersspredning. Der findes et færre antal studerende, der kommer direkte fra gymnasial uddannelse, en større gruppe udgøres af studerende, der enten har studeret andre fag, haft job eller været udenlands.
Opgaver på studiet er indholdsmæssigt meget forskellige, men her et par eksempler på opgavetitler:
Bacheloropgaver:
Ja, eksamensformerne bliver tidligt i forløbet baseret på problemformuleringer, der er udformet af den studerende selv og godkendt af vejlederen.