Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview.
Kvote 2-kriterier på bioinformatik
Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:
På bioinformatik vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.
Vi lægger især vægt på:
- Digitale og matematiske kompetencer, fx dataanalyse, databehandling og statistik.
- Systematisk problemløsning grunded i stærkt biologisk & naturvidenskabelig forståelse.
- Gode sproglige færdigheder i dansk og engelsk – især god sprogforståelse og læsefærdigheder.
Vi vægter, at dine evner og din interesse for disse fagområder skinner tydeligt igennem i dine besvarelser.
Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.
Du skal kunne udtrykke dig og formidle dine budskaber klart forståeligt. Fremstår formidlingen med fejl, skal der være tale om sproglige eller grammatiske fejl, som ikke påvirker budskabet.
Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi kan fx se på:
- dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer
- hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet
- dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse
- dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)
Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.
Vi kan fx se på:
- Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk
- Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig
- Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig
- Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse
Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.
Vi kan fx se på:
- Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen
- Dine forventninger til dig selv som studerende
- Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold
- Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier
- Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?
Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.
Sådan vurderede vi kvote 2 i 2025
Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til bioinformatik på Københavns Universitet.
På bioinformatik modtog vi 91 ansøgninger til 5 kvote 2-pladser. 39 gik videre til interview.
Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 28 eller højere.
Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.
Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.
Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.
Sådan vurderede vi dit interview
Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen.
Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgeren viste kendskab til uddannelsen og fagene. Dette illustrerede ansøgeren fx ved at komme med eksempler på fag, de var interesserede i.
- at ansøgerne delte deres ambitioner for, hvad de ville bruge uddannelsen til. Dette gjorde ansøgerne fx ved at skrive noget mere specifikt end blot ”medicinalindustri”.
Spørgsmål 2 undersøgte kriterieriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgeren beskrev erfaringer med studieteknikker og reflekterede over egne præferencer for studieteknikker. Dette kunne fx være metoder til at strukturere sin tid eller til at lave gruppearbejde.
Spørgsmål 3 undersøgte kriterieriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgeren viste en matematisk grundforståelse og forstod, at først bliver r lavere, og dernæst er der effekten på rævepopulationen.
- at ansøgeren kom med gode og konkrete svar til manglerne i modellen fx naturkatastrofer eller, at det er et lukket system.
Inden for kriteriet formidlingsevne
De bedste svar udmærkede sig ved at have en struktureret sætningsopbygning og logik, så der var sammenhæng mellem de elementer, ansøgeren skrev om.
Karaktererne for den adgangsgivende eksamen
Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakteren i faget Matematik A indgik i vurderingen.
Kvote 2-prøvens resultater
Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.