Sådan kan du forberede dig til prøven
Kvote 2-prøven er vigtig, den afgør nemlig, om du går videre til kvote 2-interviewet. Kun ansøgere med de bedste prøveresultater bliver inviteret til kvote 2-interview på de enkelte uddannelser.
Hvad bliver du vurderet på i kvote 2-prøvens kategorier?
Nu skal du på banen
Der kan være mange måder at forberede sig på, og det kan være forskelligt fra ansøger til ansøger, hvad der virker.
I det næste vil vi komme med ét forslag til, hvordan du kan forberede dig. Det er ikke sikkert, at det virker for dig, men så håber vi, at det kan inspirere dig til at finde andre måder.
Du skal starte med at finde papir og blyant frem. Det er en god idé at skrive ned undervejs.
Det er vores erfaring, at nogle ansøgere kan opleve, at deres forberedelse hurtigt bliver uoverskuelig, hvis de fokuserer på for meget på én gang. Derfor anbefaler vi:
- Vælg én eller to kategorier, du vil fokusere på først.
Du kan altid vende tilbage til de andre kategorier på et senere tidspunkt.
Kvote 2-prøvens 6 kategorier
I kategorien ‘Generel læsning’ skal du løse opgaver, hvor du skal vælge det ord, der passer bedst ud af en række mulige ord. Kategorien tester din evne til læse og fortolke tekster.
Tænk over følgende spørgsmål og notér dine overvejelser
- Hvad synes jeg er sværest ved opgaven?
- Hvilken strategi bruger jeg til at løse opgaven?
- Har jeg tidligere løst lignende opgaver? Hvad virkede godt for mig sidst?
Spørgsmålene herover kan hjælpe dig til at få øje på, hvad der er særligt svært for dig og på den måde skærpe din opmærksomhed på, hvad du skal øve. De kan også hjælpe dig med at tænke over, om du benytter dig af en strategi, som hjælper dig eller om (og hvordan), du skal justere på den.
Du kan også besvare demoopgaverne i kategorien generel læsning for at forberede dig.
Eksempel på opgave indenfor generel læsning
Opgave 4: Vælg de rigtige ord i konteksten ud fra de mulige ord i paranteserne.
Der er mange ting, man kan vælge at gå til, (fordi, når, dengang, da) man er ung. På Solsted skole går de fleste elever til håndbold, kor eller ridning. På trods af det har alle drengene i 6. a valgt at gå til fodbold i fritiden. De er (ikke, knap, næsten, faktisk) så vilde med fodbold, at alle dem der spiller i fritiden også spiller fodbold i frikvarteret. En dag blev der sparket en bold så hårdt, at en rude gik i stykker. En lærer på skolen udbrød straks: ” Det må være en fra 6. a der har gjort det, for alle dem, der spiller fodbold i frikvarteret, går i 6. a”. Det argument havde (hun, eleverne, man, skolen) ikke ret i. Efter denne episode blev det forbudt at spille fodbold i frikvarteret, for skolen havde ikke råd til at skifte ruder hele tiden. Anledningen til forbuddet var altså, at ruden blev smadret.
I kategorien ‘Faglig læsning’ skal du løse opgaver, hvor du skal vælge det ord, der passer bedst ud af en række mulige ord. Du vil også møde opgaver, hvor du skal læse en tekst og efterfølgende vælge det rigtige udsagn af to eller flere mulige udsagn.
Kategorien tester din evne til at forstå indholdet i en akademisk tekst og finde de relevante pointer. Der kan indgå fremmedord og fagtermer i teksterne, men det er ikke en forudsætning for at kunne svare rigtigt, at du ved, hvad fremmedordene betyder eller kender til fagtermerne.
Tænk over følgende spørgsmål og notér dine overvejelser
- Hvad synes jeg er sværest ved opgaven?
- Hvilken strategi bruger jeg til at løse opgaven?
- Har jeg tidligere løst lignende opgaver? Hvad virkede godt for mig sidst?
Spørgsmålene kan hjælpe dig til at få øje på, hvad der er særligt svært for dig og på den måde skærpe din opmærksomhed på, hvad du skal øve. De kan også hjælpe dig med at tænke over, om du benytter dig af en strategi, som hjælper dig eller om (og hvordan), du skal justere på den.
Du kan også besvare demoopgaverne i kategorien faglig læsning for at forberede dig.
Du finder eksempler på opgaverne her.
Eksempel på opgave inden for faglig læsning
Opgave 2: "Demokrati i Danmark", vælg de rigtige ord i konteksten ud fra de mulige ord i paranteserne.
Demokrati er grundstenen i det danske folkestyre, og hvis man kigger tilbage i tiden, tegnes et billede, hvor politisk lighed i stigende grad bidrager til at skabe et fuldkomment demokrati i Danmark. Gennem tiden er der flere og flere befolkningsgrupper inviteret ind som (observerende, aktive, tilfredse, særlige) deltagere i demokratiet, blandt andet ved grundlovsændringen i 1915, hvor individualiseret valgret uanset køn, klasse og indtægt blev indført. I dag har alle myndige, danske statsborgere, bosat i det danske kongerige (Danmark, Grønland eller Færøerne) stemmeret, hvilket stemmer overens med demokratiets værdier, der (udelukker, savner, trodser, fordrer) borgerinddragelse. Men én ting er, om borgerne overhovedet interesserer sig for (grundloven, historien, politik, kongeriget) – og om der i så fald kan tegnes et mønster over hvem, der interesserer sig og hvem, der ikke gør.
I kategorien ‘Engelsk læsning’ skal du løse opgaver, hvor du skal vælge det ord, der passer bedst ud af en række mulige ord. Du vil også møde opgaver, hvor du skal læse en tekst og efterfølgende vælge det rigtige udsagn af to eller flere mulige udsagn.
Kategorien tester dit engelske ordforråd og din evne til at forstå engelske tekster. I opgaverne kan du fx møde uddrag fra skønlitteratur, faglitteratur og avisartikler.
Tænk over følgende spørgsmål og notér dine overvejelser.
- Hvad synes jeg er sværest ved opgaven?
- Hvilken strategi bruger jeg til at løse opgaven?
- Har jeg tidligere løst lignende opgaver? Hvad virkede godt for mig sidst?
Spørgsmålene kan hjælpe dig til at få øje på, hvad der er særligt svært for dig og på den måde skærpe din opmærksomhed på, hvad du skal øve. De kan også hjælpe dig med at tænke over, om du benytter dig af en strategi, som hjælper dig eller om (og hvordan), du skal justere på den.
Du kan også besvare demoopgaverne i kategorien engelsk læsning for at forberede dig.
Eksempel på opgave inden for engelsk læsning
Opgave 5: Interview method in practice
In order to make the interviewees comfortable enough to talk freely about their experiences and feelings, the interviewer has to make a good first impression in order to establish the required trust for a successful interview. One of the methods to achieve this goal is by being a good listener, and by showing genuine interest. It is equally important that the interviewee understands what the interviewer wants from her/him. By briefing the interviewees beforehand, and by making them sign a consent form before the actual interview, the interviewer can try to make sure that everybody involved knows what to expect.
According to the text…
Ja | Nej | |
… an interviewer should make the interviewee comfortable. | ||
… an interviewer should have a good impression of the interviewee. | ||
… clear instructions are important when conducting an interview. | ||
… being a good listener is unimportant. | ||
… an interviewer should show sign of contempt. |
I kategorien 'Matematik' skal du løse opgaver, hvor du selv skal skrive dit svar og opgaver, hvor du skal vælge det rigtige svar ud af en række svarmuligheder. Kategorien tester din evne til at løse matematiske problemer uden brug af lommeregner. Opgaverne varierer i sværhedsgrad, og bevæger sig fra 9. klasseniveau til C,- B-niveau i gymnasiet.
- Tænk over følgende spørgsmål og notér dine overvejelser.
- Hvad synes jeg er sværest ved opgaven?
- Hvilken strategi bruger jeg til at løse opgaven?
- Har jeg tidligere løst lignende opgaver? Hvad virkede godt for mig sidst?
Spørgsmålene kan hjælpe dig til at få øje på, hvad der er særligt svært for dig og på den måde skærpe din opmærksomhed på, hvad du skal øve. De kan også hjælpe dig med at tænke over, om du benytter dig af en strategi, som hjælper dig eller om (og hvordan), du skal justere på den.
Du kan også besvare demoopgaverne i kategorien matematik for at forberede dig.
Eksempel på opgave inden for matematik
Opgave 7: Løs følgende regnestykker
- Hvad er 4% af 600?
- ⅔ * 9
- 5-3 * 2 + (-2)2
I kategorien 'Grafer og tabeller' skal du løse opgaver, hvor du, ved at aflæse en graf eller tabel, skal vælge om et udsagn er sandt eller falsk. Du kan også møde opgaver, hvor du skal vælge det rigtige udsagn ud af en række mulige udsagn.
Kategorien tester din evne til at aflæse grafer og tabeller og identificere specifik information i dem. Du kan møde opgaver, hvor der indgår statistiske begreber.
Tænk over følgende spørgsmål og notér dine overvejelser.
- Hvad synes jeg er sværest ved opgaven?
- Hvilken strategi bruger jeg til at løse opgaven?
- Har jeg tidligere løst lignende opgaver? Hvad virkede godt for mig sidst?
Spørgsmålene kan hjælpe dig til at få øje på, hvad der er særligt svært for dig og på den måde skærpe din opmærksomhed på, hvad du skal øve. De kan også hjælpe dig med at tænke over, om du benytter dig af en strategi, som hjælper dig eller om (og hvordan), du skal justere på den.
Du kan også besvare demoopgaverne i kategorien grafer og tabeller for at forberede dig.
Eksempel på opgave inden for Grafer og tabeller, Opgave 11
2007 | 2011 | 2016 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I alt | Mand | Kvinde | I alt | Mand | Kvinde | I alt | Mand | Kvinde | |
Løb | 25 | 26 | 42 | 31 | 30 | 33 | 29 | 30 | 29 |
Vandreture | 32 | 27 | 37 | 23 | 19 | 29 | 25 | 22 | 29 |
Svømning | 15 | 12 | 18 | 12 | 10 | 14 | 15 | 14 | 16 |
Gymnastik | 18 | 10 | 24 | 12 | 5 | 19 | 8 | 4 | 13 |
Golf | 6 | 8 | 4 | 5 | 8 | 3 | 4 | 6 | 3 |
Fodbold | 10 | 16 | 5 | 9 | 16 | 3 | 7 | 13 | 2 |
Fitness (træning i fitness centre, styrketræning, mv.) | 30 | 31 | 28 | 35 | 30 | 40 | 40 | 39 | 41 |
Yoga | 6 | 2 | 10 | 6 | 2 | 11 | 9 | 2 | 15 |
Badminton | 10 | 13 | 7 | 6 | 9 | 4 | 6 | 7 | 4 |
Dans | 7 | 4 | 10 | 5 | 2 | 8 | 4 | 1 | 7 |
Sæt X i hver linje
2007 | 2011 | 2016 | |
---|---|---|---|
Dette år var vandreture den mest populære idrætsudøvelse blandt kvinder | |||
Dette år var Fitness den idrætsudøvelse, der var mest populær | |||
Dette år var der størst forskel mellem, hvor mange kvinder og mænd, der dyrkede svømning | |||
Dette år var der færrest mænd, der dyrkede golf | |||
Dette år var der ca. 10 procent flere mænd end kvinder, som gik til fitness |
I kategorien 'Logik og mønstergenkendelse' skal du løse opgaver, hvor du skal vælge det rigtige svar ud af en række svarmuligheder.
Kategorien tester din evne til at finde sammenhænge og tænke logisk og abstrakt. Se videoen nedenfor og få mere information om opgavetypen, og hvordan du kan løse den.
Tænk over følgende spørgsmål og notér dine overvejelser.
- Hvad synes jeg er sværest ved opgaven?
- Hvilken strategi bruger jeg til at løse opgaven?
- Har jeg tidligere løst lignende opgaver? Hvad virkede godt for mig sidst?
Spørgsmålene kan hjælpe dig til at få øje på, hvad der er særligt svært for dig og på den måde skærpe din opmærksomhed på, hvad du skal øve. De kan også hjælpe dig med at tænke over, om du benytter dig af en strategi, som hjælper dig eller om (og hvordan), du skal justere på den.
Du kan også besvare demoopgaverne i kategorien logik og mønstergenkendelse for at forberede dig.
Videoeksempel på en opgave inden for Logik og mønstergenkendelse
Hvordan ser andres forberedelse ud?
Hør tidligere kvote 2-ansøgere fortælle om, hvad de gjorde i deres forberedelse.
Inspiration til din egen forberedelse
Nu har du reflekteret over og arbejdet med, hvordan din forberedelse til kvote 2-prøven kan se ud. Vi vil også gerne give dig et par ideer. Det er ikke sikkert, du kan bruge dem alle. Vi kan heller ikke garantere, at de sikrer dig optagelse, men måske kan idéerne inspirere dig.
Jeg vil øve mig på engelsk læsning
ved at læse engelsk skønlitteratur eller artikler i engelske aviser og slå nye ord op i ordbogen.
Jeg vil øve mig på matematik
ved at genbesøge min formelsamling og træne hovedregning.
Jeg vil øve mig på faglig læseforståelse
ved at læse faglige artikler og efterfølgende gengive 2-3 relevante pointer fra teksten.
Jeg vil øve mig på logik og mønstergenkendelse
ved at kende til og træne strategier til at løse opgaver, som består af mønstre, figurer og systemer.
Jeg vil øve mig på grafer og tabeller
ved at søge i Danmarks Statistik og træne aflæsning af data og information i grafer og tabeller.
Jeg vil øve mig på generel læsning
ved at læse skønlitteratur og træne min læsehastighed.
Sådan kan du forberede dig mentalt
Indtil videre har vi fokuseret på din faglige forberedelse til kvote 2-prøven. Nogle ansøgere har også brug for at overveje, hvordan de mentalt kan forberede sig på at deltage i kvote 2-prøven.
Er du en af dem? Så læs med her.
Tænk tilbage
Måske har du tidligere været i situationer, der kan minde om at deltage i kvote 2-prøven. Det kunne være en eksamen på gymnasiet eller i folkeskolen, en konkurrence hvor du skal præstere på tid eller noget helt tredje.
Der gemmer sig vigtig viden og brugbare kompetencer i vores erfaringer. Derfor beder vi dig nu tænke tilbage på dem.
Mange ansøgere oplever at blive nervøse og usikre, når de deltager i kvote 2-prøven. Tror du også, at du bliver nervøs?
Tænk over: Hvornår var jeg sidst i en situation, hvor jeg mærkede nervøsitet?
- Hvad gjorde jeg dengang for at blive mindre nervøs og usikker?
Tænk tilbage på sidste gang du havde en god oplevelse. Det kunne fx være en eksamen, som var behagelig at deltage i.
- Hvad hjalp til at gøre oplevelsen behagelig?
Har du tidligere deltaget i en eksamen, hvor du skulle løse opgaver på tid eller uden hjælpemidler, så tænk over:
- Hvad gjorde du op til, under og efter den eksamen, som virkede godt for dig?
Når vi tænker tilbage på vores erfaringer, bliver vi også klogere på det, vi plejer at gøre, men som måske ikke er så godt for os.
Tænk over:
- Hvad kan jeg have tendens til at gøre i lignende situationer, som ikke er godt for mig?
- Hvad skal jeg prøve at undgå i dagene op til og under selve kvote 2-prøven?
Forbered dig mentalt til kvote 2-prøven
Hvis du har mulighed for det, så tal med en anden om spørgsmålene. Nogle gange kan det hjælpe at sige sine tanker højt.
Som alternativ kan du også skrive dine overvejelser ned. Det kan du bruge dette skema til.
Hør også tidligere ansøgere give deres råd
Prøv kræfter med kvote 2-prøven
Demoprøver
Prøv kræfter med kvote 2-prøven i vores demoprøver. Prøverne her består, ligesom kvote 2-prøven, af tre sproglige og tre matematisk-logiske kategorier:
- Sproglige kategorier: Generel læsning, Faglig læsning og Engelsk læsning.
- Matematisk-logiske kategorier: Matematik, Grafer og tabeller samt Logik og mønstergenkendelse.
Du kan vælge mellem tre typer demoprøver: En kort udgave, en fuld demoprøve eller opgaver fra de seks kategorier.
For at du får en realistiske oplevelse, anbefaler vi, at du efterligner prøvesituationen – besvar opgaverne koncentreret, og så hurtigt du kan og uden andre hjælpemidler end papir og blyant. Du kan besvare opgaverne lige så mange gange, du vil.