Lær din uddannelse at kende
Hvis du består kvote 2-prøven, og dit resultat samtidig er blandt de bedste til den uddannelse, du har søgt, vil du modtage en invitation til et skriftligt eller et mundtligt interview.
Kvote 2-interviewets indhold og kriterier
Research din uddannelse
Tag et uddannelsestjek
På KU's hjemmeside kan du tage et uddannelsestjek og blive klogere på, om du er klar til at studere på uddannelsen.
Dyk ned i studieordningen
Hver uddannelse har sin egen studieordning, der fortæller om uddannelsens kurser, fagindhold og krav. Find studieordningen på uddannelsernes egne sider.
Læs om uddannelsen
Du kan læse om uddannelsens opbygning, indhold og studiemiljø på uddannelsens egen side. Find information under 'Undervisning og opbygning'.
Spørg en ven
Kender du en, der læser på universitetet? Tal med dem om at være universitetsstuderende. Selvom du ikke kender en, der studerer lige den uddannelse, du søger, kan du alligevel få en masse information om, hvordan det er at studere på universitetet.
Besøg uddannelsen
KU afholder hvert år Åbent Hus, hvor du kan besøge universitetet, høre oplæg om uddannelserne og tale med studerende, studievejledere osv. Nogle uddannelser arrangerer tilbud som fx studerende for en dag. Se under Besøg os på uddannelsernes egne sider.
Hvad skal du undersøge?
Når du undersøger din uddannelse, kan det være en fordel at tænke over nogle specifikke spørgsmål, som du gerne vil have besvaret. Det er med til at sikre, at du får svar på det, som er vigtigt for dig. Det hjælper dig også til at afgrænse og fokusere din undersøgelse. Du kan fx undersøge:
- Hvilke fag og kurser glæder jeg mig mest til at deltage i på uddannelsen? Hvorfor?
- Hvilke studie- og arbejdsformer er der på uddannelsen? Hvordan passer de til mig?
- Hvilke færdigheder og hvilken viden opnår jeg ved at deltage i de fag, jeg glæder mig mest til?
- Hvad er det særlige ved uddannelsen på KU?
Fx ift. samme uddannelse som tilbydes på et andet universitet? - Hvilke muligheder får jeg undervejs på uddannelsen? Fx valgfag, udlandsophold, faglige og sociale udvalg osv.
- Hvad vil udfordre mig på uddannelsen, og hvordan forestiller jeg mig, at jeg vil håndtere udfordringerne?
Hvis du har mulighed for det, så tal med en anden om spørgsmålene. Nogle gange kan det hjælpe at sige sine tanker højt.
Som alternativ kan du også skrive dine overvejelser ned. Det kan du bruge dette skema til.
Lær dig selv at kende
I kvote 2 vurderer vi dig ud fra seks kriterier. I interviewet spørger vi ind til fire af dem:
- dit kendskab til uddannelsen
- dit studiepotentiale
- din faglige motivation
- dine faglige færdigheder
Vi startede med at se på, hvordan du kan opbygge et godt kendskab til din uddannelse. Nu skal du arbejde videre med de næste tre kriterier.
Dyk ned i kriterierne
I dit interview må du gerne trække på dine erfaringer fra tidligere. Når du gør det, er det vigtigt, at du argumenterer for, hvorfor du synes, erfaringen er relevant at fortælle om. Det kan du fx gøre ved at fortælle, hvordan den specifikke erfaring vil hjælpe dig til at håndtere en udfordring på uddannelsen.
I fanerne nedenfor stiller vi dig nogle spørgsmål, som vil hjælpe dig med at tænke tilbage på dine erfaringer og reflektere over, hvorfor de er relevante for din uddannelse.
Vælg det kriterie du vil fokusere på først
Du skal fortælle om dine faglige færdigheder, og hvordan de kan hjælpe dig med at opfylde uddannelsens krav. Det er godt, hvis du tænker over konkrete eksempler på dine færdigheder og peger på bestemte steder på uddannelsen, hvor de kan komme i spil.
Tænk over:
- Hvad lægger din uddannelse særlig vægt på under kriteriet “Faglige færdigheder”?
- Hvilke faglige færdigheder har du?
- Hvilke af dine faglige færdigheder tror du, at du kan benytte dig af på din uddannelse? Hvornår på uddannelsen og hvorfor?
Træk på dine erfaringer. Fx fra:
- din ungdomsuddannelse. Hvilket fag kunne du bedst lide? Hvorfor og hvad var du særlig god til?
- dit (tidligere) arbejde. Hvad var din vigtigste opgave? Hvordan løste du opgaven?
Vil du skrive dine overvejelser ned? Så hent skemaet.
Studiepotentiale handler om, hvordan du vil håndtere uddannelsens studie- og arbejdsformer. Det kunne fx være, hvordan du vil forberede dig til undervisningen eller til en eksamen? Eller hvordan du indgår i gruppearbejder, og hvordan du kan være med til at sikre et succesfuldt gruppearbejde.
Tænk over:
- Hvilke studie- og arbejdsformer er der på din uddannelse?
- Hvilke færdigheder og erfaringer har du allerede, som vil hjælpe dig med at håndtere uddannelsens studie- og arbejdsformer?
Træk på dine erfaringer. Fx fra:
- din ungdomsuddannelse. Hvad fungerede godt for dig, når du tog noter i undervisningen, deltog i gruppearbejde eller lavede lektier derhjemme?
- dit (tidligere) arbejde. Hvordan nåede du i mål med dine opgaver?
Vil du skrive dine overvejelser ned? Så hent skemaet.
Det er vigtigt, at du fortæller os om din faglige og ikke din personlige motivation for at studere på uddannelsen.
Tænk over:
- Hvad interesserer dig ved uddannelsen og hvorfor? Fx hvilke af uddannelsens fagområder glæder du dig til at beskæftige dig med?
Og…
Tænk tilbage:
- på dine erfaringer, hvor du fik nye faglige færdigheder. Har de haft indflydelse på dit valg af uddannelse? Hvordan og hvorfor?
Det vil også hjælpe dig at argumentere for din faglige motivation, hvis du tænker over:
- Hvad sker der i verden, som er relevant for uddannelsen, og hvordan har uddannelsen samfundsmæssig relevans?
Vil du skrive dine overvejelser ned? Så hent skemaet.
Få mere information om kriterierne
Det er en rigtig god ide, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan din uddannelse vurderer dig, og hvad den især lægger vægt på.
Træn din formidlingsevne
De sidste kriterie, du skal fokusere på, er din formidlingevne. Det vurderer vi dig nemlig også på, når du deltager i interviewet.
Når du besvarer interviewet, skal du huske på, at vi ikke kender dig på forhånd. Vi kan fx ikke gætte os til, hvilke færdigheder du har, og hvordan du forventer at kunne bruge dem på uddannelsen.
Derfor er det vigtigt, at du kan formidle det til os på en kort, klar og relevant måde.
Den største faldgrube
Det er vores erfaring, at én af de store faldgruber blandt ansøgere er at bruge formuleringer, der er for overordnede.
Når det bliver for overordnet, fortæller du ikke så meget om, hvad du egentlig kan. Derfor har vi brug for mere uddybning, før dine formuleringer bliver relevante.
God formidling handler derfor om mere end stavning og korrekt tegnsætning.
Pas på med at blive for overordnet
Undgå fx
Jeg er god til gruppearbejde…
Jeg har erfaring med at arbejde med mennesker…
Jeg er selvdiciplineret og ikke bange for at arbejder hårdt…
Hvis du ikke uddyber, forklarer eller kommer med eksempler.
Hvad er god formidlingsevne?
Passende sprog
Vi ser på, om du bruger et passende og varieret sprog uden meningsforstyrrende og grammatiske fejl.
Modtagerorienteret
Din modtager er den uddannelse, du søger optagelse på. Når du kender din modtager, kan du bedre afgøre, hvad der er relevant at fortælle. Det gør også dine pointer skarpere. Derfor er et godt kendskab til uddannelsen afgørende.
Konkret
Er du konkret, hjælper du din modtager med at forstå det, du vil formidle. Formidler du overordnet, må din modtager gætte, hvad du mener. En måde at blive konkret er ved at bruge eksempler.
Relevant
Du kan ikke få alt med i dit interview, så overvej, hvad der er mest relevant for uddannelsen at vide om dig og hvorfor.
God struktur
God struktur hjælper din modtager med at få overblik. Du viser også, at du har styr på det, du formidler. Overvej, hvordan og i hvilken rækkefølge du vil præsentere dine pointer.
Fokusér på det vigtigste
Du har begrænset plads og tid til at formidle dine pointer. Fokuser på pointen og vær opmærksom på, at du ikke bruger pladsen på at tale eller skrive dig varm - og undgå overordnede formuleringer.
God formidlingsevne skal trænes
På billedet nedenfor ser du én måde at træne din formidlingsevne på.
Eksemplet viser dig nogle spørgsmål, du kan stille dig selv, når du skal frem med dine pointer. Spørgsmålene kan hjælpe dig med at blive mere konkret og med at overveje, om det, du formidler, er relevant for din modtager, og om du får dine pointer frem.

Vil du træne din formidlingsevne?
Så har vi en opgave til dig.
Sæt dit ur til 15 minutter, og skriv dit svar til dette spørgsmål:
- Hvilke krav stiller uddannelsen til dig? Hvordan forventer du, at dine kompetencer hjælper dig med at håndtere kravene? Besvar spørgsmålet ud fra dit kendskab til uddannelsen.
Når du har skrevet dit svar til spørgsmålet, skal du arbejde med din tekst. Det kan du gøre på denne måde:
- Kig på din tekst eller dine pointer på samme måde, som vi har gjort i eksemplet ovenfor. Du skal være djævlens advokat på din egen tekst.
- Udpeg de pointer, hvor du bliver for overordnet, hvor relevansen ikke er tydelig, eller hvor du er usikker på, om du får pointen frem.
- Omformulér din tekst eller dine pointer. Brug eksemplet og vores tips ovenfor som inspiration, og ikke mindst det arbejde du selv har lavet i de 2 forrige moduler, som hjælp.