Kvote 2 på audiologopædi

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på audiologopædi

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

På audiologopædi vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.

Vi lægger især vægt på:

  • Gode sproglige kompetencer i dansk, mundtligt og skriftligt. Dvs. sprogforståelse, sproglig bevidsthed, grammatisk analyse og genrebevidsthed.

     
  • Gode læsefærdigheder i engelsk.

     
  • Matematisk forståelse.

Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.

Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.

Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Vi kan fx se på:

  • dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer

     
  • hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet

     
  • dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse

     
  • dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)

Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.

Vi kan fx se på:

  • Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk

     
  • Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig

     
  • Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig

     
  • Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse

Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.

Vi kan fx se på:

  • Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen

     
  • Dine forventninger til dig selv som studerende

     
  • Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold

     
  • Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier

     
  • Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2025

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til audiologopædi på Københavns Universitet.

På audiologopædi modtog vi 99 ansøgninger til kvote 2-pladser. 25 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 33 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier. 

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne reflekterede over egne færdigheder og interesser i lyset af kurser på uddannelsen, og fremtidige karrieremuligheder.
  • at ansøgerne vurderede og formidlede, hvilke erfaringer og kompetencer der er relevante for studiet. 

Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne præciserede sociale aspekter ved tilknytning til studiegrupper og holdundervisning.
  • at ansøgerne tydeliggjorde centralt indhold fra teksten.
  • at ansøgerne præciserede audiologopædens arbejde med borgere af de nævnte type lidelser. 

Spørgsmål 3 undersøgte kriterierne kendskab til uddannelsen og faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne tydeliggjorde centralt indhold fra teksten.
  • at ansøgerne præciserede audiologopædens arbejde med borgere af de nævnte type lidelser. 

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne havde en rød tråd gennem besvarelsen af de enkelte spørgsmål. Det var godt, hvis ansøgerne fandt en balance mellem det personlige og det generelle. 

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.