Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview.
Kvote 2-kriterier på folkesundhedsvidenskab
Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:
På folkesundhedsvidenskab vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og
dine interviewbesvarelser.
Vi lægger især vægt på:
- Evnen til at identificere væsentlige sundheds- og samfundsrelaterede spørgsmål og udfordringer
- Viden om danske og internationale forhold inden for sundhed og samfund
- Interesse i videnskabelig analyse
- Selvstændig kritisk refleksion.
Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.
Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuancere og vise højt sprogligt abstraktionsniveau.
Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi kan fx se på:
- dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer
- hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet
- dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse
- dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)
Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.
Vi kan fx se på:
- Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk
- Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig
- Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig
- Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse
Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.
Vi kan fx se på:
- Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen
- Dine forventninger til dig selv som studerende
- Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold
- Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier
- Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?
Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.
Sådan vurderede vi kvote 2 i 2025
Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet.
På folkesundhedsvidenskab modtog vi 184 ansøgninger til 7 kvote 2-pladser. 41 gik videre til interview.
Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 37 eller højere.
Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.
Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.
Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.
Sådan vurderede vi dit interview
Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen.
Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne udviste kendskab til uddannelsen ved at begrunde, hvorfor de netop ville læse folkesundhedsvidenskab på KU. Det gjorde de fx ved at fremhæve bestemte fag eller temaer, som har særlig relevans for dem.
- at ansøgerne argumenterede klart og logisk og forholdt sig direkte til det stillede spørgsmål.
Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne reflekterede over, hvordan man kan identificere en faglig udfordring, forstå dens årsager og finde konkrete løsninger på den. Det gjorde de fx ved at beskrive, hvilke muligheder de har for at få hjælp på studiet.
- at ansøgerne beskrev en realistisk plan for, hvordan de kunne få hjælp, fx ved at have tænkt over, hvordan de forskellige muligheder for hjælp kan bruges på studiet.
Spørgsmål 3 undersøgte kriterierne faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne viste faglige færdigheder ved at analysere spørgsmålets forskellige perspektiver, fx ved at skelne mellem sundhedsvæsenets og patientens behov.
- at ansøgerne reflekterede over bredere konsekvenser for folkesundheden inden for områder som samfund, sundhed og klimaforhold.
Inden for kriteriet formidlingsevne
- De bedste svar udmærkede sig ved logisk opbygning, klart og præcist sprog,
- velunderbyggede pointer og relevante eksempler. Derudover var svarene sprogligt
- korrekte med god sætningsopbygning og velovervejet brug af plads.
Karaktererne for den adgangsgivende eksamen
Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.
Kvote 2-prøvens resultater
Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.