Kvote 2 på mellemøstens sprog og samfund (assyriologi, nærorientalsk arkæologi, ægyptologi)

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på Mellemøstens sprog og samfund (assyriologi, nærorientalsk arkæologi, ægyptologi)

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

På mellemøstens sprog og samfund (assyriologi, nærorientalsk arkæologi, ægyptologi) vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af din resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.

Vi lægger især vægt på:

  • Gode sproglige kompetencer i dansk, engelsk og fremmedsprog, mundtligt og skriftligt. Det vil sige sprogforståelse, sproglig bevidsthed, grammatisk analyse og genrebevidsthed.

     
  • Lyst og evne til at udforske kultur- og samfundsrelaterede emner

Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.

Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.

Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Vi kan fx se på:

  • dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer

     
  • hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet

     
  • dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse

     
  • dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)

Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.

Vi kan fx se på:

  • Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk

     
  • Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig

     
  • Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig

     
  • Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse

Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.

Vi kan fx se på:

  • Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen

     
  • Dine forventninger til dig selv som studerende

     
  • Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold

     
  • Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier

     
  • Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til Mellemøstens sprog og samfund (assyriologi, nærorientalsk arkæologi, ægyptologi) på Københavns Universitet.

På Mellemøstens sprog og samfund (assyriologi, nærorientalsk arkæologi, ægyptologi) modtog vi 27 ansøgninger til 2 kvote 2-pladser. 6 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 25 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Assyriologi: Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste kendskab til studieordningen og centrale elementer på uddannelsen ved for eksempel at forholde sig til dens opbygning og indhold.

Nærorientalsk arkæologi: Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne studiepotentiale, faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste modenhed og fagligt kendskab til uddannelsen, fagelementerne og mulighederne for anvendelse.

Ægyptologi: Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste indsigt i uddannelsens faglighed ved for eksempel at lave relevante historiske og kulturelle perspektiveringer.

Assyriologi: Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne studiepotentiale og faglig motivation. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste engagement og interesse i fagelementer og blik for uddannelsens genstandsfelt for eksempel ved at reflektere over kilders bredere perspektiver og kulturelle og historiske relevans.  

Nærorientalsk arkæologi: Spørgsmål 2 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste studietekniske kompetencer og havde indsigt i studiets arbejds- og prøveformer.

Ægyptologi: Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne studiepotentiale og faglig motivation. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste faglig interesse og kendskab til uddannelsens genstandsfelt og metode. 

Assyriologi: Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste kendskab til fagets sproglige fokus og det dertilhørende skriftsystem.

Nærorientalsk arkæologi: Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne reflekterede over og udviste indsigt i faglige dilemmaer ved kvalificeret at diskutere emnet og komme med korrekte eksempler og pointer.

Ægyptologi: Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne havde kendskab til relevante skrifttyper og deres anvendelse.

Inden for kriteriet formidlingsevne (fælles for alle tre)

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen (fælles for alle tre)

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater (fælles for alle tre)

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.